رفع مشکلات احتمالی در اتصال از راه دور به دوربین های مداربسته Foscam

اگر دوربین خود را با اسکن بارکد دوبعدی دوربین به نرم افزار موبایل فوسکم اضافه کرده اید اما امکان مشاهده تصاویر دوربین از راه دور را ندارید، احتمالا ISP (شرکت تامین کننده اینترنت) شما ترافیک P2P را فیلتر کرده است. در این صورت با مطالعه این مقاله می توانید از راه کارهای جایگزین استفاده نمایید.

راهکار شماره ۱: تغییر پورت P2P دوربین به پورت ۲۰۰۰۵

یک راهکار ساده که در اکثر مواقع باعث رفع مشکل شما می گردد، تغییر پورت P2P دوربین به یک عدد دیگر است (مثلا به عدد ۲۰۰۰۵). برای این منظور لازم است به صفحه تنظیمات دوربین از طریق مرورگر متصل شوید (برای آشنایی با نحوه اتصال به صفحه تنظیمات دوربین از طریق مرورگر، می توانید مقاله تنظیمات پیشرفته دوربین های مداربسته Foscam از طریق کامپیوتر را مطالعه فرمایید).

سپس از قسمت Network، وارد بخش P2P شوید و در قسمت P2P Port، عدد ۲۰۰۰۵ (بیست هزار و پنج) را وارد نمایید و بر روی دکمه Save کلیک کنید. سپس دوربین را خاموش روشن کرده و مجدد امکان اتصال از راه دور (نه از طریق همان شبکه ای که دوربین به آن متصل است) را امتحان نمایید. در صورتی که مشکل مرتفع نشود، احتمالا ISP شما ترافیک P2P را مستقل از پورت آن فیلتر می کند که در این صورت باید از راهکار بعدی (استفاده از DDNS) استفاده نمایید.

راهکار شماره ۲: استفاده از DDNS

  • ابتدا باید IP دوربین را به یک IP ثابت (استاتیک) تغییر دهید. به این منظور وارد صفحه تنظیمات دوربین شوید و از قسمت Network، وارد بخش IP Configuration شوید. سپس تیک قسمت Obtain IP From DHCP را بردارید و بر روی دکمه Save کلیک کنید. عدد مقابل IP Address با فرمت —.—.—.۱۹۲ را یادداشت نمایید. حال حدود ۳۰ ثانیه صبر کرده و مجدد وارد صفحه تنظیمات دوربین شوید.
  • از قسمت Network وارد قسمت DDNS شوید و گزینه Enable DDNS را فعال نمایید و بر روی گزینه Save کلیک کنید. مقدار مقابل گزینه Manufacturer’s DDNS که با فرمت xxxxx.myfoscam.org هست را یادداشت نمایید.
  • از قسمت Network وارد قسمت UPnP شوید و در قسمت Enable UPnP گزینه Yes را انتخاب نمایید.
  • حال از صفحه تنظیمات دوربین خارج شوید.
  • حال باید تنظیمات Port Forwarding را بر روی روتر یا مودم ADSL خود تعریف نمایید. در صورتی که روتر یا مودم ADSL شما از امکان UPnP پشتیبانی کند، این تنظیمات به طور خودکار از طریق دوربین بر روی روتر شما اعمال می گردد. می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای مودم خود از پشتیبانی آن از امکان UPnP و نحوه فعالسازی آن اطلاع پیدا کنید. ذر صورتی که مودم شما از این امکان پشتیبانی نکند یا به هر دلیل تنظیمات به طور خودکار بر روی مودم شما اعمال نگردد لازم است به صورت دستی این تنظیمات را بر روی مودم انجام دهید. به این منظور از طریق مرورگر وارد صفحه تنظیمات مودم شوید (در اغلب موارد با آدرس http://192.168.0.1 یا http://192.168.1.1 می توانید وارد صفحه تنظیمات مودم شوید). وارد بخش مربوط به انجام تنظیمات Port Forwarding در مودم خود شوید. معمولا در مودم ها این بخش با عنوان Virtual Servers مشخص شده است. در قسمت Outgoing Port یا Service Port و همچنین در قسمت Internal Port عدد ۸۸ را وارد نمایید. در قسمت IP Address، آی پی ثابت دوربین را که قبلا یادداشت کرده اید وارد نمایید. تنظیمات را در صفحه مودم ثبت نمایید.
  • حال نرم افزار موبایل فوسکم را بر روی گوشی خود اجرا نمایید. اگر دوربین قبلا از طریق دیگری به حساب کاربری شما متصل شده است قبل از ادامه کار آن را حذف نمایید.
  • سپس با لمس  قسمت Tab to add a camera وارد بخش اضافه کردن دوربین شوید.
  • در این بخش بر روی گزینه Next کلیک کنید.
  • در بخش اسکن بارکد دو بعدی دوربین، به جای اسکن بارکد، گزینه Alternate Setup را انتخاب نمایید.
  • در صفحه بعدی از میان گزینه های نمایش داده شده، گزینه UID/DDNS/IP را انتخاب نمایید.
  • در صفحه نمایش داده شده، گزینه DDNS را انتخاب نمایید. در قسمت آدرس، با فرمت http://xxxx.myfoscam.org (که به جای xxxxx، عنوانی که در قسمت Manufacturer’s DDNS یادداشت کرده اید وارد نمایید). در قسمت Port نیز عدد ۸۸ را وارد نمایید. سپس گزینه Add در پایین صفحه را لمس نمایید.
  • در صورتی که تنظیمات را به درستی انجام داده باشید و از راه دور (نه شبکه داخلی که دوربین نیز به آن متصل است) در حال اتصال به دوربین باشید و با فرض آنکه هم دوربین و هم گوشی تلفن به اینترنت با سرعت مناسب متصل باشند به دوربین متصل شده و نرم افزار نام کاربری و رمز عبور دوربین را از شما سوال می کند.
  • نام کاربری و رمز عبور اتصال به دوربین را وارد نمایید (توجه داشته باشید که در این مرحله به اشتباه نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری خود را وارد ننمایید).
  • در این مرحله تصویر زنده دوربین را مشاهده خواهید نمود. در صورت بروز هرگونه مشکل در این فرایند، با تیم پشتیبانی ایران فوسکم تماس بگیرید.